Home > Leisure & Hospitality > De Commissie maakt werk van geoblocking
De Commissie maakt werk van geoblocking

De Commissie maakt werk van geoblocking

Één van de wezenskenmerken van de Europese Unie is de interne markt waar vrij verkeer van personen, goederen en diensten voorop staat. De Europese Commissie houdt zich (onder meer) bezig met het toezicht op de interne markt en treedt op tegen inbreuken op de genoemde vrijheden.

In mijn eerdere artikel  Europese Commissie: Autoverhuurbedrijven discrimineren klanten werd al vermeld dat  de Commissie optreedt tegen autoverhuurbedrijven die onderscheid maken naar land van herkomst van hun huurders.

De Commissie heeft nu Disneyland Parijs op de korrel (Disneyland Paris faces pricing probe) omdat dit pretpark onderscheid zou maken tussen het land van herkomst van de afnemers van pakketreizen. Franse consumenten zouden vele honderden euro’s minder betalen voor eenzelfde pakket dan niet-Franse consumenten.

Deze praktijk wordt geoblocking genoemd en doet zich ook breder voor bij E-commerce. Consumenten uit land A krijgen op de website van het bedrijf bijvoorbeeld andere prijzen te zien dan consumenten uit land B. Ook wordt soms aan consumenten van een land het gebruik van een online dienst ontzegt omdat zij niet in een specifiek land wonen. Deze laatste praktijk is gemeengoed bij omroepen en aanbieders van online streaming diensten. Ook tegen deze vorm van geoblocking treedt de Commissie overigens op (Antitrust: Commission sends Statement of Objections on cross-border).

Charlotte Raaimakers,
advocaat Leisure & Hospitality

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • del.icio.us
  • email
  • PDF
  • Print
Naar boven scrollen